Thursday, March 10, 2011

Lapisan Jantung


(a) Selaput Jantung (Perikardium)

(i) Meliputi jantung dan terbahagi dua

(ii) Pertama, lapisan berserat di bahagian luar (lapisan parietal)

(iii) Kedua, lapisan viseral iaitu lapisan serosa yang terdiri daripada dua lapisan selaput.

Selaput ini berfungsi mengeluarkan bendalir jernih yang menghalang geseran apabila

jantung berdenyut.


(b) Otot Jantung (Miokardium)

(i) Keadaannya tebal di bilik kiri, kurang tebal di bilik kanan dan nipis di serambi jantung.


(c) Selaput Jantung (Endokardium)

(i) Terbina daripada tisu epitelium skuamosa

(ii) Lapisan ini berbentuk leper dan licin kerana ia merupakan lanjutan daripada lapisan

dalam saluran darah.

Sistem Kardiovaskular... Tahukah anda?


Saiz jantung sebesar gengaman tangan dominan

Berat jantung lebih kurang 255 g bagi perempuan dan 310 g bagi lelaki

Jantung berdenyut lebih 100 000 kali sehari untuk mengepam 3784 liter darah

Darah mengalir sejauh 100 000 km sehari.

Kekuatan jantung adalah dua kali ganda kekuatan otot kaki pelari pecut.

Panjang salur darah ialah lebih kurang 60,000 batu.

Jantung merupakan pusat kepada sistem kardiovaskular.

Oleh itu, jantung memainkan peranan utama dalam peredaran darah.

Jantung mempunyai empat ruangan dan dianggap sebagai sebuah pam kerana ia berfungsi untuk mengalirkan dan mengedarkan darah ke seluruh tubuh.

Kedudukan jantung adalah di tengah-tengah bahagian dada di antara dua paru-paru.

Bahagian pinggir bawahnya terletak di permukaan atas otot diafragma.

Jantung biasanya bersaiz ‘genggam penumbuk’ bagi orang dewasa.

Darah berjumlah antara tiga hingga enam liter boleh dimuatkan di dalam jantung pada satu masa.

Jantung dibahagi dua oleh septum.

Oleh itu, bahagian kanan dan bahagian kiri jantung tidak berhubung secara langsung.

Manakala di setiap belah jantung terdapat dua ruang.

Ruang sebelah atas dikenali sebagai serambi jantung (atrium kanan dan kiri) dan bertugas menerima darah.

Ruang sebelah bawah pula adalah bilik jantung (ventrikel kanan dan kiri) di mana tugasnya adalah menghantar keluar darah daripada jantung.

Jantung mula berdenyut pada akhir minggu ketiga bayi masih dalam peringkat fetus, iaitu ketika organ-organ lain baru mula membentuk.

Ia terus-menerus berdenyut tanpa henti sejak janin di dalam kandungan ibu sehinggalah seseorang itu mati.

Selama mana pun ia berdenyut, jantung juga masih mempunyai waktu rehat.

Ia rehat pada waktu di antara dua denyutan.

Ventrikel kiri mengambil 0.3 saat untuk berdenyut dan mengepam darah ke tubuh.

Kemudian jantung rehat selama 0.5 saat.

Kadar denyutan jantung boleh meningkat mahupun menurun bergantung pada aktiviti seseorang.

Kadar denyutan jantung meningkat semasa seseorang melakukan aktiviti berat dan menurun sewaktu rehat atau tidur.

Sewaktu seseorang itu tidur, banyak salur darah kecil (kapilari) tidak aktif.

Ini bermakna jantung tidak perlu mengepam darah ke bahagian tersebut dan denyutan jantung akan menurun.

Sekiranya anda mengetahui tekanan darah anda 120/70 mmHg, sebenarnya tekanan ini dihasilkan oleh jantung sewaktu berdenyut.

Angka 120 menggambarkan tekanan (dalam mmHg) sewaktu jantung mengepam (tekanan sistolik), manakala 70 mmHg menggambarkan tekanan sewaktu jantung rehat (tekanan diastolik).

Angka bawah lebih penting daripada angka atas kerana semakin tinggi angka ini semakin sedikitlah waktu rehatnya.

Juga semakin tinggi angka ini, semakin banyak kerja atau beban yang harus dipikul oleh jantung untuk memastikan bekalan darah sampai ke seluruh tubuh.

Semakin tua seseorang itu, semakin tinggi tekanan darahnya kerana salur-salur darahnya menjadi semakin keras.

Monday, March 7, 2011

Protokol Komunikasi

Protokol Komunikasi
Internet merupakan suatu sistem komunikasi yang menggunakan sambungan
fizikal (biasanya talian telefon) untuk menyambungkan komputer ke jaringan
komputer. Internet menggunakan prosedur komunikasi piawai yang
berkomunikasi dengan komputer lain.

Protokol ialah satu set panduan atau "bahasa" yang digunakan oleh komputer
untuk berkomunikasi dalam suatu rangkaian. Protocol khas ini dikenali
sebagai Perisian Kawalan Penghantaran/Protokol Internet, Transmission
Control Program/Internet Protocol atau singkatannya TCP/IP.

Internet juga dikenali sebagai rangkaian suis paket kerana setiap data yang
melaluinya akan dipecahkan kepada paket yang kecil. Setiap paket dihantar
secara berasingan melalui satu suis bersiri yang dinamai penghala (router).
Sebaik sahaja sampai ke distinasinya, paket itu dicantumkan menjadi satu seperti
bentuk asal.
TCP dan IP merupakan dua protokol yang bertugas untuk
memecahkan data menjadi paket, menghalakaannya melalui internet, dan
kemudian mencantunkannya semula apabila tiba di destinasi yang dituju.

(a) Jenis Laluan
Jenis laluan yang diberikan oleh internet service provider adalah seperti
berikut:

(i) IP (Internet Protocol) Connection
Kalau semua hardware dan sofware kita ingin dihubungkan secara
langsung atau akses ke Internet, maka kita harus menggunakan IP
(Internet Protocol) address.

(ii) Dial UP Connection
Kalau kita menggunakan modem untuk dial ke ISP supaya
mendapatkan sambungan ke Internet, maka dikenal Dial UP akses.


(b) Di Malaysia

(i) JARING atau "Joint Advanced Research
Integrated Networking" atau JARING ditadbir oleh MIMOS (Malaysian Institute of Microelectrinic System)

(ii) TMNet atau "Telekom Malaysia Networking" diuruskan oleh Telekom Malaysia Berhad.

(iii) Walau bagaimanapun terdapat beberapa penyedia kemudahan internet di Malaysia yang lain seperti Maxis dan sebagainya.

Alamat Internet (IP Address)
Alamat IP terdiri dari empat bahagian angka yang dimulai dari angka 1
hingga 255, dan setiap bahagian dipisahkan oleh titik (.). Contoh microsoft,
alamat IP adalah 198.105.232.4.

Nama Domain

(i) Berikut Merupakan Contoh-contoh Domain
- www.tm.net.my
- www.google.com
- www.honda.com.my

(ii) Singkatan Domain (negara)
my - Malaysia
sg - Singapore
fr - France

(iii) Jenis Organisasi
.com untuk perusahaan atau badan komersial, contoh: www.apple.com
.edu untuk institusi pendidikan, contoh: www.oum.edu.my
.gov untuk badan kerajaan, contoh: www.moe.gov.my
.mil untuk kalangan tentera, contoh: www.af.mil
.int untuk badan bebas antarabangsa: www.who.int
.net untuk host yang mengatur jaringan/ISP, contoh: www.jaring.net
.org untuk organisasi swasta yang tidak tergolong dari di atas contohnya www.un.org

Perisian Web Browser
Terdapat banyak perisian yang boleh digunakan untuk melayari internet.
Di antaranya adalah:

- Mozila Firefox
- Internet Explorer
- Netscape
- Safari

Bahasa Internet
Untuk tujuan membina perisian dalam internet dan membolehkan
pengguna lain mengakses homepage yang dibina. Pembina homepage
perlu menggunakan bahasa khusus yang digunakan dalam internet iaitu:
(a) Bahasa HTML (hypertext markup language)
(b) Bahasa JAVA.

Mel Elektronik (E-mail)

Mel Elektronik (E-mail)
Satu ketika dahulu kita biasa berutus surat mahupun kad hari raya melalui
perkhidmatan pos. Kini ia lebih mudah, cepat dan ringkas, dengan adanya Mel
elektronik (e-mail). Apakah persamaan dan perbezaannya?
Mel elektronik atau e-mail merupakan satu perkhidmatan internet asas yang
sangat popular. E-mail yang boleh ditafsirkan sebagai satu aktiviti pertukaran
mesej adalah satu kaedah yang membolehkan pengguna mengarang dan
menghantar surat dalam bentuk elektronik melalui internet kepada sesiapa
sahaja di seluruh dunia yang mempunyai akaun e-mail.

Pengguna dapat menerima e-mail daripada pengguna lain yang tahu alamat emailnya.
Mesej e-mail selalunya ditulis dalam bentuk teks biasn atau ASCI dan dihantar daripada komputer pengguna kepada komputer lain melalui talian telefon. Sekiranya anda menghantar e-mail kepada rakan anda, mesej elektronik itu akan berada di dalam kotak mel
elektroniknya sehinggalah dia memasuki internet dan memeriksa melnya. Dalam pada itu, anda juga mempunyai sebuah kotak mel elektronik sendiri seperti rakan anda itu untuk menerima sebarang email yang dihantar kepada akaun e-mail anda.

Mel Elektronik adalah salah satu kemudahan atau aplikasi yang paling banyak
digunakan di internet. Dapat menerima dan menghantar mesej, fail-fail berupa
program, gambar grafik, dan perisian komunikasi.

Penggunaan e-mel mempunyai banyak kelebihan. Antaranya cepat, murah dan
mudah. Tiada perkhidmatan pos lain yang dapat menandingi kelajuan
penghantaran e-mel. E-mel juga sangat murah kerana tidak memerlukan setem
sebagai bayaran pos, anda hanya dikenakan bayaran akses ke internet yang
sangat minimum.

Kebanyakan perisian e-mel pula adalah percuma malah ada
pelbagai perkhidmatan e-mel percuma yang ditawarkan dalam internet.
Satu lagi kelebihan e-mel ialah penggunaannya yang mudah. Anda boleh
menulis dan menghantar mesej dengan senang dan selesa kepada seseorang atau
beribu-ribu penerima dalam satu masa.

Anda boleh juga melampirkan (attach) fail-fail teks, grafik, bunyi, ataupun video
dalam e-mail semasa mengirimnya.
(a) Keperluan E-Mail
(i) Ada dua kriteria yang perlu dipenuhi sebelum komputer anda dapat
menghantar dan menerima mel elektronik.
- Komputer anda mestilah disambungkan ke internet
- Perisian e-mel mesti dibuka di dalam komputer anda

(ii) Dua syarat yang mesti anda penuhi sebelum boleh menggunakan mel
elektronik:
- Anda mesti mempunyai akaun e-mel dan tahu alamat e-mel anda
- Anda mesti tahu alamat e-mel penerima

(b) Alamat E-mel
Setiap alamat e-mel menggunakan format piawai berikut:
namapengguna@hos.domain (username@host.domain)
atau
namapengguna@hos.subdomain.domain (username@host.subdomain.domain)

Contohnya
faizalhakimi@ipip.edu.my

faizal - menunjukkan nama pengguna
@ - disebut et, memisahkan nama pengguna dan nama hos.
ipip - nama hos di mana terletaknya kotak mel pengguna.
. - tanda noktah, disebut dot, memisahkan setiap bahagian alamat
edu - jenis domain iaitu domain generik
my - menunjukkan domain kod negara

Kegunaan Internet


JENIS-JENIS PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BERBANTUKAN KOMPUTER



JENIS-JENIS PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Dalam mengkategorikan jenis-jenis PPBK, kita perlu melihat kepada fungsi dan
objektif PPBK serta kaedah penyampaian yang digunakan. Dalam bahagian ini,
kita akan membincangkan tentang enam jenis PPBK iaitu:

Latih Tubi
Latih tubi adalah jenis PPBK yang dilaksanakan untuk menilai pemahaman
pelajar atau pengukuhan dan ia dilaksanakan secara kendiri. Dalam latih tubi,
pelajar di berikan beberapa soalan dan komputer memberikan maklum balas
berdasarkan jawapan mereka.
Alessi & Trollip (1991) telah mencadangkan cara pemilihan soalan-soalan yang
sesuai digunakan dalam latih tubi. Berikut adalah caranya:
(a) Pilihan secara rawak di mana soalan dipilih dari senarai soalan-soalan
secara rawak.
(b) Tersusun di mana soalan di susun mengikut suatu susunan yang
ditentukan terlebih dahulu.
(c) Teknik flashcard di mana selepas pelajar menjawab satu senarai soalan,
soalan-soalan yang dijawab dengan salah di susun semula dan di berikan
semula kepada pelajar. Proses ini berterusan sehingga pelajar menjawab
ke semua soalan dengan betul.

Anda mungkin berpendapat bahawa latih tubi tidak menggunakan sepenuhnya
kemampuan komputer. Sebenarnya, ia mempunyai kelebihan tersendiri seperti:
(a) PPBK jenis latih tubi membolehkan pelajar mengawal perjalanan perisian
kursus mengikut kesesuaian.
(b) Menggalakkan pelajar menguasai suatu kemahiran atau pengetahuan dan
melalui proses penilaian sebelum mempelajari bahagian-bahagian
seterusnya.
(c) Grafik dan multimedia yang menarik boleh digunakan untuk memotivasi
dan memberi maklum balas.

Tutorial
Tutorial merupakan sejenis PPBK yang digunakan untuk mempersembahkan
bahan pengajaran yang baru dan mempunyai langkah-langkah penerangan yang
tersusun (Alessi & Trollip, 1991). PPBK jenis ini bertindak sebagai tutor yang
menyampaikan pengajaran. Tutorial yang dibangunkan dengan baik
membolehkan pelajar belajar mengikut kemampuan dan merekodkan aktiviti
pembelajaran mereka.

Tutorial juga digunakan dalam latihan (Scheafermeyer, 1990). Ianya juga dapat
digunakan untuk pengukuhan, menyelesaikan masalah (Alessi & Trollip, 1985)
dan untuk mengajar konsep-konsep yang konkrit dan abstrak. Ini semua
dilakukan dengan menggunakan ilustrasi, animasi, soalan serta teks.

Rajah 8.4 menunjukkan struktur tutorial secara amnya.

Tutorial bermula dengan bahagian pengenalan yang menerangkan kepada
pelajar tentang perisian kursus yang digunakan termasuk objektif pembelajaran.
Ini diikuti dengan persembahan bahan pengajaran. Seterusnya pelajar diuji sama
ada mereka telah menguasai pengajaran yang disampaikan. Bergantung kepada
respons pelajar, perisian kursus akan sama ada menyampaikan maklumat
seterusnya atau memberi maklum balas atau melakukan proses pemulihan. Di
akhir tutorial, pelajar akan diberitahu tentang pencapaian mereka dan maklumat
tentang penggunaan perisian kursus tersebut.

Tutorial membolehkan pelajar belajar mengikut kemampuan masing-masing.
Pelajar yang cerdas boleh menjalankan aktiviti dengan cepat manakala pelajar
lemah pula dibimbing melalui pemulihan (Alessi & Trollip, 1991). Di mana perlu,
pelajar boleh mengulangi pelajaran sekerap yang diingini sehingga mereka
memahami sepenuhnya kandungan pelajaran yang disampaikan.

Permainan
Permainan komputer adalah PPBK yang semakin popular masa kini. Permainan
menggunakan pendekatan belajar sambil bermain untuk menarik minat pelajar
dan untuk menjadikan pembelajaran suatu yang menyeronokkan.
Menurut MacFarlane & Sparrowhawk (2002), dalam melaksanakan permainan
dalam pengajaran, guru perlu berhati-hati agar objektif permainan adalah sesuai
dengan objektif pengajaran.

MacFarlane & Sparrowhawk (2002) juga telah menjalankan kajian terhadap
kesan penggunaan permainan dalam pengajaran dengan menggunakan The
Sims, Sim City 3000 dan beberapa lagi permainan. Kajian mereka mendapati
bahawa guru-guru berpendapat bahawa walaupun kandungan pelajaran di
dalam permainan adalah sesuai dengan kandungan kurikulum, tahap
pembelajaran pelajar adalah rendah. Walau bagaimanapun, dapatan positif telah
diperolehi dari segi:
(a) Penyelesaian masalah;
(b) Daya ingatan;
(c) Semangat kerjasama di kalangan pelajar;
(d) Komunikasi antara pelajar; dan
(e) Hormat-menghormati di antara pelajar.

Simulasi
Thomas & Milligan (2004) mendefinisikan simulasi sebagai keadaan atau
sistem yang dimodelkan melalui komputer yang mengandungi maklumat
tentang bagaimana keadaan atau sistem itu berfungsi.

Jika digunakan sebelum menghadapi keadaan sebenar, simulasi memberi pelajar
peluang untuk menjalankan aktiviti untuk menguji hipotesis dan memahami
kesan suatu tindakan terhadap suatu sistem atau keadaan sebelum menghadapi
keadaan sebenar

Eksperimen-eksperimen sains yang berbahaya yang melibatkan bahan-bahan
radioaktif, bahan mudah terbakar dan bahan beracun sesuai dilakukan melalui
simulasi komputer sebelum eksperimen sebenar dilakukan.
Penggunaan simulasi selepas suatu pengajaran akan mengukuhkan pemahaman
pelajar dan dapat memperbetulkan kesilapan persepsi yang mereka mungkin
perolehi semasa pembelajaran sebenar.

Sebagai contoh, dalam pembelajaran mengenai graf, selepas pembelajaran di
kelas, pelajar boleh mengukuhkan lagi pemahaman mereka dengan
menggunakan komputer untuk melukis graf dan melihat kesan perubahan pada
graf tersebut apabila suatu pemboleh ubah diubah.

Tunjuk Cara
Tunjuk cara adalah kaedah PPBK yang digunakan untuk menunjukkan kepada
pelajar suatu prosedur. Kaedah ini digunakan untuk membolehkan pelajar
memahami suatu prosedur sebelum melakukannya dalam keadaan sebenar. Ia
juga sesuai digunakan untuk memahami suatu prosedur yang tidak boleh atau
tidak sesuai dilakukan di dalam kelas disebabkan kekurangan peralatan,
merbahaya atau terlalu kompleks.

Kaedah tunjuk cara boleh menggunakan beberapa siri gambar, simulasi atau
animasi. Dalam PPBK, pelajar biasanya diberikan peluang untuk melakukan
prosedur tersebut secara interaktif. Latihan ini boleh dilakukan berulang kali
sehingga mereka mahir dan lebih yakin apabila melakukan prosedur tersebut
dalam keadaan sebenar.

Ujian
PPBK jenis ujian membolehkan guru mengukur dan menilai pencapaian pelajar
dengan cepat. Soalan-soalan jenis objektif, isi tempat kosong, padanan, benarsalah
dan sebagainya sesuai digunakan bagi PPBK jenis ini. Jawapan berbentuk
ayat atau karangan jarang digunakan.

Kelebihan PPBK jenis ini ialah pelajar akan mendapat maklum balas terhadap
pencapaian mereka dengan serta merta. Dalam ujian diagnostik, ia dapat
memaklumkan kepada pelajar dan guru kelemahan-kelemahan pelajar agar guru
dapat merangka pembelajaran yang sesuai untuk pemulihan.
Berbeza dengan ujian, latih tubi dikendalikan sendiri oleh pelajar untuk menilai
diri mereka sendiri pemahaman mereka terhadap suatu pembelajaran.
Ujian pula dikendalikan dalam situasi yang lebih terkawal. Maklumat yang diperoleh
hasil daripada ujian ini digunakan oleh guru untuk menilai pencapaian pelajar
dan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.

PENGENALAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BERBANTUKAN KOMPUTER (PPBK)

PENGENALAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BERBANTUKAN KOMPUTER (PPBK)

Definisi
"Pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer (PPBK) ialah pengajaran
atau pembelajaran yang dilakukan dengan menggunakan perisian kursus
yang dihasilkan untuk disampaikan melalui komputer"

PPBK juga dikenali sebagai:
(a) Computer Assisted Instruction (CAI) di Amerika; atau
(b) Computer Aided Learning (CAL) di United Kingdom

Sejarah Perkembangan PPBK

PPBK diasaskan kepada kaedah programmed instruction di mana pengajaran
dilakukan secara berperingkat. Pelajar pada mulanya didedahkan kepada suatu
konsep atau fakta, diikuti dengan soalan-soalan berkaitan. Seterusnya, konsep
atau fakta baru yang dibina berasaskan kepada apa yang diajar sebelumnya
didedahkan kepada pelajar dan diikuti dengan soalan-soalan. Proses ini
berterusan sehingga tamat suatu pengajaran.

Programmed instruction pada asalnya menggunakan bahan-bahan cetak.
Dengan kemajuan teknologi komputer, ianya digantikan dengan komputer.
Sebenarnya penggunaan PPBK bermula secara terancang apabila projek PLATO
(Programmed Logic for Automatic Teaching Operation) dilaksanakan di
University of Illinois pada tahun 1960. Selain daripada PLATO, terdapat juga beberapa projek lain yang terkenal seperti WICAT, CONDUIT, NDPCAL dan TICCIT.

Kebaikan PPBK
Pusat Perkembangan Kurikulum dalam usaha untuk menggalakkan penggunaan
perisian kursus PPBK di sekolah-sekolah telah menyenaraikan beberapa
kelebihan, iaitu, ia berupaya:
(a) Meningkatkan kefahaman dan penguasaan pelajar terhadap pelajaran;
(b) Meningkatkan motivasi pelajar dalam pembelajaran;
(c) Mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan mencabar;
(d) Melaksanakan eksperimen yang sukar, mahal, mustahil dan bahaya untuk
dibuat; dan
(e) Membentuk pembelajaran koperatif serta memberi peluang kepada
pelajar belajar secara berkesan dengan bimbingan yang minimum serta
masa interaksi dapat dijimatkan.

PEMBANGUNAN PERISIAN KURSUS PPBK

Pembangunan perisian kursus perlu dilakukan dengan teliti dan mengikut
prosedur tertentu agar ia memenuhi kehendak kursus dan pengguna. Proses
pembangunan yang sering digunakan adalah berpandukan model ADDIE
(Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) (Alessi &
Trollip, 1991). Model ADDIE ini mempunyai lima langkah utama iaitu:

Analisa
Analisa merupakan langkah pertama yang paling penting dalam pembangunan
perisian kursus PPBK. Dalam langkah ini, anda perlu menentukan dengan jelas:
- Tujuan perisian kursus dibangunkan.
- Untuk siapa ia dibangunkan.
- Matlamat dan objektif pengajaran.
- Kandungan pelajaran yang diperlukan untuk mencapai objektif tersebut.
- Pengetahuan sedia ada pelajar.
- Strategi pengajaran.

Reka Bentuk
Reka bentuk melibatkan penghasilan papan cerita (storyboard) yang terperinci
berpandukan kepada maklumat yang dikumpulkan pada langkah pertama.
Papan cerita ini menentukan kandungan skrin, reka bentuk skrin dan perkaitan
satu skrin dengan skrin yang lain.

Kandungan pelajaran yang diperincikan akan menentukan kandungan skrin
seperti teks, video, audio, grafiks, animasi dan sebagainya. Susun atur ke semua
elemen tersebut perlu dilakukan dengan teliti bagi memudahkan penggunaan
dan tidak mengelirukan pelajar.

Perkaitan antara skrin-skrin ini pula akan membentuk satu rangkaian skrin.
Rangkaian ini akan menentukan cara navigasi pelajar sama ada secara linear atau
bercabang. Dalam perisian kursus yang bercabang, bahagian pelajaran yang
dipaparkan kepada pelajar bergantung kepada:
(a) Pilihan pelajar;
(b) Respons pelajar kepada suatu soalan; atau
(c) Pencapaian pelajar dalam suatu ujian.

Pembangunan
Langkah pembangunan melibatkan penghasilan elemen-elemen yang ditentukan
di dalam langkah reka bentuk seperti video, animasi dan sebagainya dan
menggabungkan elemen-elemen tersebut dalam skrin-skrin untuk paparan.
Pengatur cara perlu memprogramkan interaksi dan navigasi agar skrin-skrin
tersebut berfungsi sebagai satu PPBK yang lengkap.
Dokumentasi teknikal dan panduan pengguna juga dihasilkan dalam langkah ini.Penilaian biasanya dilakukan secara berterusan agar semua kelemahan dan kesilapan dapat di perbaiki sebelum diimplementasi.

Implementasi
Antara aktiviti yang dijalankan semasa implementasi ialah latihan pengguna
termasuk guru-guru dan pelajar. Guru-guru perlu diberi panduan agar
penggunaan PPBK dapat membina keyakinan mereka terhadap keadah yang
mungkin baru bagi mereka dan dapat menggunakan perisian kursus sebaik
mungkin. Pelajar pula perlu diberi penerangan tentang kaedah PPBK
dan kelebihannya.

Bahan-bahan untuk pengajaran dan pembelajaran hendaklah disediakan dan
berfungsi seperti yang dikehendaki sebelum diserahkan kepada guru
dan pelajar.

Penilaian
Terdapat dua jenis penilaian iaitu penilaian formatif dan penilaian sumatif.
Penilaian formatif dilakukan pada setiap langkah ADDIE untuk memastikan
perisian kursus yang dihasilkan menepati kehendak dan objektif pembangunan.
Penilaian sumatif pula digunakan untuk memastikan objektif pengajaran dapat
dicapai oleh pelajar. Penilaian ini memberi maklum balas terhadap keberkesanan
perisian kursus yang dihasilkan.

Selain daripada penggunaan ujian, kaedah soal selidik boleh digunakan untuk
mendapatkan pendapat pelajar tentang beberapa aspek perisian kursus seperti
navigasi, kemesraan pengguna dan penggunaan elemen-elemen yang digunakan
untuk menyampaikan kandungan pelajaran.

Terdapat dua jenis penilaian iaitu penilaian formatif dan penilaian sumatif.
Penilaian formatif dilakukan pada setiap langkah ADDIE untuk memastikan
perisian kursus yang dihasilkan menepati kehendak dan objektif pembangunan.
Penilaian sumatif pula digunakan untuk memastikan objektif pengajaran dapat
dicapai oleh pelajar. Penilaian ini memberi maklum balas terhadap keberkesanan
perisian kursus yang dihasilkan.

Selain daripada penggunaan ujian, kaedah soal selidik boleh digunakan untuk
mendapatkan pendapat pelajar tentang beberapa aspek perisian kursus seperti
navigasi, kemesraan pengguna dan penggunaan elemen-elemen yang digunakan
untuk menyampaikan kandungan pelajaran.